نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1148 )
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء هیجدهم ـ صفحه 332 )
( قسمت دوّم )
میـدان حقیقـت
( جزء هیجدهم صفحه 342آیات 1 و 2 و 3 )
بسم الله الرحمن الرحیم
قَـــدْ أَفْلَــحَ الْمُؤْمِنُـــــونَ
الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
وَالَّذِینَ هُـــــــمْ عَنِ اللَّغْـوِ مُعْرِضُــونَ
ترجمه لفظی آیه شریفه :
مؤ منان رستگار شدند
آنها که در نمازشان خشوع دارند.
و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
مؤمن کسی است که همّتی دارد از دنیا بهتر و بالاتر ؛
مـــــــرادی دارد از پیـــــــــر و قطب و عقبی برتر ؛
او فقط اشتیاق به دیدار مولی دارد و نه کمتر !
گهی در بیابانِ نیکوئی هایش سرگشته ،
و گهی در دریای بیکران لطفش غوطه ور گشته !
گهی بر وفق شـــــرع در حضرت نمـــــاز ؛
مقــــــاوم ایستاده بر مقــــــــام راز ،
به سوی معشوق می کند پرواز !
و گاهی در میدان حقیقت ؛
به صفت خشوعتن در داده ،
دل برده و جان بسته ،
که فرمود :
الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
خشوع در نماز گوهری است نفیس ،
و کیمیائی است که هرچه فساد بود به صلاح آرد ،
و تفرقه را به جمع بَدَل کند ،
از قبض باز رهاند و به بسط باز رساند ،
بدی ها را محو و نیکی ها را ثبت کند !
چون ؛ خشوعِ در نماز ،
حجابی است از خلق ،
و حسابی است با حق ،
این صفت در میدان مرگ ، مُبَشِّر !
و در تاریکیِ گور ؛ مونس ،
و در وحشتِ لحـــــــد ؛ انیس است .
پس ای جوانمـــــــــــــرد ؛
بکوش تا فقط برای اوباشی ،
و چیزی تو را از خــــــــــدا بــــــــاز ندارد ،
که فرمــــــــــود :
وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْـوِ مُعْرِضُونَ
هرچه تو را از خدا باز دارد ؛ سهو است ،
و آن چه جز خدا را بود ؛ حشو است ،
و هرچه جز خدا باشد لغو است ،
و هرچه نه حق است ؛ باطل و لهو است ،
طرحِ تقرّب به دوست نشان قرب است ،
و بود تو بر تو همه تاوان است !
از بودِ خود در گذر که آنت سعادت جاودان است !
طلبِ شغل ؛ بندِ جان است ،
آنکه شغل او کران دارد ، کار او آسان است !
و آنکه شغل او مطلوب و بی پایان است ؛
کار او دشــــــــوار است !
موضوع :